همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، بنیامین نتانیاهو سخنرانی خود در کنگره نمایندگان آمریکا که شبیه خانه پدری‌اش است را با مواضع ضدایرانی شروع کرد.

گستاخی نتانیاهو در خانه پدری

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تقابل ایران با رژیم اشغالگر را میان خیر و شر معرفی و تأکید کرد اسرائیل در جایگاه خیر ایستاده و ایران یک تهدید برای اسرائیل و دولت‌های منطقه است.


نتانیاهو که این روزها در محورهای مختلف اعم از جنوب دریای سرخ تا شمال رود لیتانی زمینگیر شده و همه را از نتایج حمایت ایران از محور مقاومت می‌بیند، در کنگره آمریکا پا را از این هم فراتر گذاشت و اعلام کرد تهران از تظاهرات‌های داخل اراضی اشغالی حمایت می‌کند! حتی او تصریح کرد مردمی که در لحظه سخنرانی او در خارج کنگره تظاهرات کرده‌اند هم مورد حمایت ایران هستند!
نتانیاهو همچنین در این سخنرانی در حملات لفظی تند خود به معترضان ضداسرائیلی در ایالات متحده آن‌ها را «احمق‌های مفید برای ایران» توصیف کرد.
او همچنین در خصوص روابط میان رژیم صهیونیستی و آمریکا که در بحبوحه جنگ غزه به شدت تیره شده است، بیان کرد: آمریکا و اسرائیل باید در کنار یکدیگر بایستند زیرا زمانی که ما کنار هم باشیم، چیزی ساده اتفاق می‌افتد؛ ما پیروز می‌شویم و آن‌ها شکست می‌خورند اما اگر اسرائیل سقوط کند، آمریکا کشور بعدی خواهد بود.
نتانیاهو ادامه داد: من مشتاقانه منتظر یک اتحاد جدید در خاورمیانه در ادامه توافق‌نامه‌های ابراهیم هستم. آمریکا و اسرائیل می‌توانند برای مقابله با تهدید ایران، اتحاد امنیتی در خاورمیانه تشکیل دهند. از این سخنرانی یک نکته را به خاطر بسپارید: دشمنان ما دشمنان شما، نبرد ما نبرد شما و پیروزی ما پیروزی شماست.

حمایت مقامات آمریکا از نتانیاهو
مواضع ضدایرانی نتانیاهو در حالی خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا ارائه شد که مقامات رسمی ایالات متحده بلافاصله پس از این سخنرانی نسبت به برخی از آن‌ها عقب‌نشینی کردند. البته ناگفته نماند برخی مواضع بی‌بی مورد تأیید مقامات آمریکا هم قرار گرفت. به‌ عنوان مثال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه برخی از ادعاهای «بنیامین نتانیاهو» درباره حمایت مالی ایران از معترضان در آمریکا برای تظاهرات علیه رژیم اسرائیل را تأیید کرد!
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در ادامه تأکید کرد: «برخی از این فعالیت‌ها! ما معتقد نیستیم همه فعالیت‌های اعتراضی که روزانه در اینجا اتفاق می‌افتند کاملاً توسط ایران تأمین مالی می‌شود».
کربی در پاسخ به پرسش خبرنگاری گفت: «ما خودمان این را گفته‌ایم. مدیر اطلاعات ملی علناً اعلام کرد می‌دانیم ایران اقدام به تأمین مالی و ترغیب برخی از فعالیت‌های اعتراضی در ایالات متحده کرده است».
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید توضیح داد: «نگرانی‌های طبیعی زیادی در میان آمریکایی‌ها درباره آنچه در خاورمیانه رخ می‌دهد وجود دارد و بسیاری از این اعتراض‌ها بنا به آن دلیل تشکیل شده و شکل می‌گیرند». 
کربی البته از عبارت «احمق‌های مفید برای ایران» که نتانیاهو در توصیف معترضان آمریکایی به کار برده بود، عقب‌نشینی کرد. او در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت: «ما از چنین عبارتی [برای توصیف تظاهرات‌ها] استفاده نخواهیم کرد».
اما نکته جالب ماجرا تأکید مقامات آمریکایی و اسرائیلی به نقش ایران در تظاهرات در آمریکاست. تأکیدی که بیشتر نشان‌دهنده نوعی استیصال از نفوذ ایران است تا تلاشی برای مقدمه‌سازی حمله به کشورمان. حدود دو ماه پیش «آوریل هاینس» رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا در بیانیه‌ای درباره آنچه افزایش تلاش‌های ایران برای تضعیف اعتماد به «نهادهای دموکراتیک» ایالات متحده خوانده شده هشدار داده بود. او در آن بیانیه مدعی شده بود «کنشگران حکومت ایران» در هفته‌های گذشته به دنبال بهره‌برداری از تظاهرات‌ها در آمریکا علیه جنگ در غزه بوده‌اند. هاینس همچنین ادعا کرده بود: «شاهد بوده‌ایم عده‌ای از کنشگران مرتبط با حکومت ایران که خودشان را فعالان فضای مجازی جا زده‌اند به دنبال تحریک به تظاهرات و حتی ارائه حمایت‌های مالی از تظاهرات‌کنندگان بوده‌اند». 
این مقام اطلاعاتی در ادامه از آمریکایی‌ها خواست هنگام فعالیت در فضای مجازی «هوشیار» باشند؛ چرا که ممکن است به صورت ناخواسته وارد تعامل با «عوامل خارجی» شوند. رئیس اداره اطلاعات ملی تصریح کرده بود: «آمریکایی‌هایی که در این کارزار ایران هدف قرار می‌گیرند ممکن است آگاه نباشند که در حال تعامل با یک دولت خارجی یا دریافت حمایت از آن هستند».

پاسخ پزشکیان به گستاخی نتانیاهو
اظهارات ضدایرانی مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی مطرح شد که پس از آن‌ها مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب در فضای مجازی ایکس در واکنش به این اظهارات نوشت: «نه جنایت کشتن مردم بی‌گناه و کودکان بی‌پناه را می‌توان نادیده گرفت و نه جنایتکار را می‌توان با تشویق ایستاده تطهیر کرد. خون بی‌گناه هیچ ‌گاه ظالم را رها نمی‌کند. و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مُنقَلَبٍ ینقَلِبونَ».

آبروداری سخنگو
اما همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه در برنامه ایکس نوشت: ‏نخست وزیر جنایتکار یک رژیم جعلی پس از ۹ماه نسل‌کُشی و کودک‌کُشی، در آغوش حامیان خود است و این گونه است که چندین دهه تلاش‌های فریبنده تمدن غربی برای نشان دادن چهره‌ای معصوم و انسان‌دوستانه از خود به جهانیان نقش برآب می‌شود و چهره خشن و دیوصفت سیاست آمریکا برای همه جهان عیان می‌شود.
ناصر کنعانی تصریح کرد: اینک مضحک‌ترین شعاری که از زبان رهبران و دولتمردان آمریکایی و اروپایی شنیده می‌شود، شعار حقوق بشر است. حقوق طبیعی فلسطینیان از جمله حق حیات و زندگی، برخورداری از امنیت، دسترسی به آب، غذا، دارو و درمان و... به وحشتناک‌ترین شکل ممکن در مقابل چشمان کاملاً باز دنیا در نوار ‎غزه و کرانه غربی پایمال می‌شود و کودکان فلسطینی هر روز توسط قصاب تل‌آویو سلاخی می‌شوند و در مقابل این همه جنایت، دولت و کنگره آمریکا از این جلاد با کف و سوت استقبال می‌کنند. 
سخنگوی وزارت خارجه در آخر نوشت: ننگ واژه بسیار کوچکی برای این فضاحت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.